torsdag 16. juni 2011

Lynkurs i diabetes

Pål Remi har jo hele tida hatt hovedansvaret for medisineringa, og jeg har tatt alt som har hatt med Thelma å gjøre. Han har stålkontroll på diabetesen, og gjør sjelden feil. Men nå blir han borte hele helga, han skal nemlig til Marbella sammen med jobben. Jeg gruer meg litt til å ha hovedansvaret for gutta, selv om jeg kan dette jeg også, så har Pål Remi alltid vært trygg og ha hvis det har skjedd noe uforutsett.
Uansett, jeg måtte oppdateres litt på kvelden i går. Og for de som trodde diabetes er "bare å sette litt medisin innimellom", tar de skammelig feil.
Til frokost må man dele karbohydratene de spiser på 13-14, til lunsj på 17, og resten av dagen på 20 (som regel, hehe). Tallene vi deler på, er regnet ut i forhold til totalforbruket deres i løpet av en "vanlig" dag. Så er det å finne ut av hvor mye karbo det er, når de f.eks. spiser LITT makaroni, eller LITT pasta. Eller når de spiser MYE makaroni. Blæææ. For absolutt ALT de putter i munnen, bortsett fra vann, MÅ de ha insulin for. Uansett!
Så må man regne på alt da. Hvis de f.eks. skal ha ei eske läckerol, så er det 23 g i ei eske. Per 100 g, er det 51 g som er karbo. Da må man tenke litt "sånn ca.". Når det er 50 g, er det ca. 25 g. Og når det er 25 g, så er det ca. 12,5. Så da er det ca 12,5 karbo, HVIS de spiser hele eska. Så HVIS de spiser hele eska, PÅ ETTERMIDDAGEN, så blir regnestykket sånn: 12,5/20= 0,625. Så da skal de ha 0,6 enheter med insulin. Hvor mye de skal ha hvis de spiser f.eks. 10 drops... Blæææ. Jo, da må man gjette seg fram litt, og håpe at man treffer:-D
Så er det alle de uforutsette tingene, som f.eks. skjer innimellom på nettene. Nettene er et eneste stort kapittel for seg selv. Pål har klokka på 3 eller 4 hver natt, og jeg er som regel innom dem en gang. Ellers så legger jeg meg sent, slik at Pål får sove mer. Det kommer litt an på hva de har spist, og hvordan de ligger an. I hvertfall, de uforutsette tingene - som f.eks. i natt. Apparatet viste plutselig 16. Pål Remi var helt i svime, så han var bombe sikker på at pumpa ikke funka, og sto opp og ordna ny ny nål, og skjøt på det. Så satt han tre enheter med penn. Så tenkte han etterpå at han måtte måle i fingeren. Den viste 7. Joda... Kjempemorsomt, siden gutta går ned 8 i bs, på 1 enhet. Så da ble det å ha på klokka på hver time. Og selvfølgelig smelle til med 2 kopper vanlig saft.
Jaja, det skal nok gå bra. For jeg gjør jo dette ofte jeg også, jeg er alene med dem mange ganger, og har de på kvelden/natta når Pål Remi er borte. Så jeg krysser fingrene, for at alt sammen går strålende - også gleder jeg meg til å være sammen meg gutta, Thelma og tante Ingrid i heeeele helga:-D
Som Pippi Langstrømpe sier: "Dette har jeg ikke gjort før, det kan gå godt!"
Og i dette tilfellet, har jeg jo faktisk gjort det før - bare ikke ei hel helg, så da må det jo bare bli strålende:-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar